Articol apărut în data de 11 Noiembrie 2011 pe: .
Problema cu fiscalitatea din România nu este legată doar de nivelul sufocant al acesteia (după estimările mele prezentate într-un alt articol statul confiscă prin impozite circa 80% din veniturile noastre) ci și de hățișul complicat de impozite și taxe care sunt colectate de un aparat birocratic foarte costisitor și foarte rezistent la schimbare și nou (conform precizărilor de pe site-ul Guvernului s-a reușit până acum o consolidare fiscală prin comasarea / anularea unui număr de 237 de taxe din 491 existente, ceea ce înseamnă că 254 de taxe au rămas încă în picioare). Pe lângă problema legată de costurile infernale generate de acest aparat administrativ însărcinat cu colectarea acestor taxe, avem de a face și cu faptul că cea mai mare parte din veniturile încasate de stat din taxe și impozite (circa 92%) provine de la un număr de 3 – 4 taxe. Capacitatea statului redusă de a colecta aceste taxe provine și din numărul variat al acestora care se regăsește și într-un hățiș aferent de legislație fiscală, norme de aplicare a legilor etc. Controlul statului pe un număr atât de mare de taxe este și el foarte greoi. Statul transferă pe nedrept cea mai mare parte a costului birocratic al acestor taxe pe spinarea contribuabilului folosind un principiu simplu: dacă nu știai că trebuie să plătești o taxă sau alta sau să declari o taxă într-un anumit mod e vina ta că nu te-ai informat corect și nu ai găsit informația în acest labirint de legislație fiscală.
Până să ajungem la discuții de genul dacă taxa pe venit trebuie să fie progresivă sau în cotă unică sau până să ne dumirim dacă trebuie să păstrăm taxa unică pe profit și pe cea pe venit să o transformăm într-una progresivă cred că cel mai urgent trebuie rezolvată o consolidare masivă a acestor taxe care pot fi restructurate în următoarele cinci taxe să le spunem obligatorii:
- Taxa pe profit: menținută în cotă unică (având în vedere concurența fiscală pe care ne-o fac țările din jur care deja au cote pe profit în cotă unică mult mai mică decât a noastră). Această taxă va fi aplicată oricăror forme de profit din economie obținut de o entitate privată și distribuit ca dividende.
- Taxa pe valoare adăugată sau pe consum: se va aplica la facturarea oricăror produse în momentul vânzării acestora. Este o taxă care va fi plătită ca și până acum în integralitatea sa de consumatorul final și crește proporțional cu valoarea adăugată până la momentul consumului final.
- Taxa pe venit: se va aplica pe tot ceea ce înseamnă venit din muncă (salarii) și va fi similară taxei pe profit. În această taxă se va percepe un procent și pentru serviciile medicale minimale (cele cu caracter social). Ajutorul de șomaj va fi transferat în totalitate în privat spre sistemul de asigurări care pot să vândă o astfel de poliță contra cost (angajatul va fi liber să opteze pentru acest serviciu dacă va dori să beneficieze de un ajutor de șomaj temporar, dacă nu va putea să își facă singur un fond pentru probleme de urgență). Accidentele de muncă pot să devină și ele obiectul unei asigurări private pe care angajatul o poate încheia sau nu, depinde cât de riscant este domeniul în care activează. Problema sensibilă care rămâne în fiscalizarea actuală a muncii este contribuția la fondul public de pensii (cea mai consistentă) și care ar trebui și ea exclusă pentru că de fapt angajatul (salariatul) nu plătește pentru pensia sa ci pentru pensia celor care acum sunt la pensie, fără a avea o garanție că alții la rândul lor mai târziu vor fi dispuși să plătească pentru această pensie (vă recomand pentru mai multe detalii pe această chestiune următorul articol care arată cât de puțin ne dă înapoi statul din contribuțiile noastre la fondul public de pensii – citește aici; aici și aici). Pentru cei care cred în virtuțiile actuale ale sistemului public de pensii putem să facem o taxă opțională și cei care doresc pot opta să continue să cotizeze la sistemul public de pensii actual.
- Acciza: va taxa acele produse considerate ”de lux” sau considerate viciu pentru societate generând probleme specifice. În acciza pe combustibil se poate include taxa de drum percepută acum separat. Această taxă de drum poate fi semnificativ diminuată prin
- Taxa pe proprietate: va taxa orice formă de proprietate de tipul teren, clădire fără a exista o progresivitate în acest sens (a doua proprietate să fie taxată semnificativ mai mult).
Cel puțin ultimele două taxe sunt discutabile și pot fi eliminate din setul celor cinci propuse a fi obligatorii: taxa pe proprietate are problema că proprietatea a fost dobândită deja din venituri impozitate și nu este corect să mai fie percepute alte venituri anuale pentru aceasta (deși o astfel de taxă ar putea include de fapt taxe locale pentru servicii publice care au legătură cu proprietatea pe care o deținem cum ar fi drumurile de legătură locale) și acciza are problemă cu definirea arbitrară a ”luxului” și ”viciului” putând fi foarte ușor incluse în cuantumul TVA-ului. La aceste taxe se mai poate adăuga un pachet de taxe opționale destinate unui sistem public de pensii sau pentru a susține sistemul public de sănătate (în cazul în care sunt unii care nu au încredere în capacitatea mediului privat de a oferi servicii de calitate pentru acest gen de servicii). Eventual, cele două taxe opționale pot înlocui (într-un cuantum foarte redus însă pentru a da posibilitatea optării pentru sistemul privat de pensii și cel privat de sănătate) acciza și taxa pe venit să fie inclusă în taxa pe profit având un cuantum identic.
O astfel de reformă fiscală de profunzime va genera o simplificare radicală a modului în care statul extrage cu forța resurse din piața privată și va pune o puternică presiune pe modul de comportare a factorului politic în relație cu aceasta. Va obliga politicianul să fie mai responsabil și mai orientat pe modul în care gestionează resursele limitate pe care le va avea la dispoziție și pe care pune mână cu forța din buzunarele private ale tuturor. Politicienii nu vor mai putea să promită ”marea cu sarea” atât de ușor, să amaneteze viitorul câtorva generații de acum încolo și să se îmbogățească masiv de pe urma redistribuționismului actual care se desfășoară sub apanajul ”statului bunăstării”.
Cuantumul acestor taxe va fi stabilit în funcție de cât estimează guvernul că va cheltuie pentru funcționarea sa în decursul unui an calendaristic. Evident că o reformă fiscală de o asemenea anvergură trebuie să vină la pachet cu măsuri de limitare a deficitului bugetar (el poate fi impus prin lege să fie 0% pe modelul Comisiei Europene fără posibilitate de împrumut pentru a finanța vreo cheltuială). Evident că o astfel de reformă fiscală va impune serios discutarea păstrării sub tutela statului a unor servicii publice care în momentul de față sunt complet falimentate și de o calitate execrabilă (privatizarea serviciilor de sănătate, privatizarea serviciilor educaționale cel puțin în ceea ce privește învățământul liceal și universitar, privatizarea sistemului de pensii, ajustarea drastică a serviciilor de asistență socială). E clar că o astfel de reformă va împinge statul spre a găsi rapid soluții de privatizare în masă și de a nu mai tărăgăna lucrurile în ceea ce privește companiile de stat, proiectele de infrastructură și alte astfel de găuri negre generatoare de profituri pentru unii pe spinarea altora. Evident că astfel de măsuri curajoase își vor găsi cu greu locul pe agenda unor politicieni întotdeauna preocupați de propria bunăstare și propriul confort (de preferabil pe un orizont de timp cât mai îndelungat).
No Comments on “Cutia de viteze… în cinci taxe”
You can track this conversation through its atom feed.
cristian dogaru says:
„taxa pe proprietate are problema că proprietatea a fost dobândită deja din venituri impozitate și nu este corect să mai fie percepute alte venituri anuale pentru aceasta (deși o astfel de taxă ar putea include de fapt taxe locale pentru servicii publice care au legătură cu proprietatea pe care o deținem cum ar fi drumurile de legătură locale)”….ha, ha, ha…..asta e chiar tare!…cum descurajezi acumularea hidoasa de active, din marje nesimtie de profit? vezi cazul speculatorilor imobiliari pana in 2008, bancherilor, etc?…cand piata nu poate regla asta (too big to fail, etc)?…..tu vad ca propui binecuvantarea…
Posted on 18 noiembrie 2011 la 11:55 am.
Mai conteaza? says:
@cristian dogaru
Pai de ce vrei sa descurajezi acumularea de active, ca doar e „dreptul lui natural” sa detina cate active vrea/poate. Mai ales ca nu exista profit nesimit, ci doar schimburi voluntare. Deci este premiul pentru activarea pe piata libera care aloca eficient resursele conform preferintelor. Ce nu ai inteles?
Posted on 18 noiembrie 2011 la 12:50 pm.
cristian dogaru says:
@ mai conteaza…bai ipochimenule, da in sclavagism proprietarul are drept natural asupra mijloacelor de productie, nu?…daca printr-o anumalie a pietei cineva acumuleaza castiguri nemeritate, tu il pupi pe frunte?…ca doar marile averi cam asa se fac, putini inventeaza roata ca bill gates (sub 10%)…sa nu ma aburiti pe mine cu „averea rezultat al muncii” da..uite cum s-au facut averile in romania in ultimii 20 de ani…au parut milionarii care in alte parti se contruiau in generatii…
Posted on 18 noiembrie 2011 la 1:23 pm.
Mai conteaza? says:
@cristian dogaru
Nu cu mine trebuie sa te certi. Ghilimelele si intrebarea de la final au un scop precis. Dar poate am fost eu prea subtil…
Oricum, felicitari pentru blog
Posted on 18 noiembrie 2011 la 2:45 pm.
Isailă Brătfălean says:
Pe când despre ceea ce se discută în Europa: disciplina fiscală și competitivitatea economică în țări nenorocite precum România, în condițiile unei convergențe fiscale și sociale?
Ideea să sărăcești cât mai tare statul ca să nu mai aibă hoții ce fura mi se pare prea deocheată.
Posted on 18 noiembrie 2011 la 3:52 pm.
nu mai conteaza says:
@ cristian dogaru
„cum descurajezi acumularea hidoasa de active, din marje nesimtie de profit? vezi cazul speculatorilor imobiliari pana in 2008, bancherilor, etc?…”
sincer, asta dovedeste cat de multe ai reusit sa intelegi si cat de putini bani ai reusit sa faci.
apropo, ai reusit sa sai argintul ala?
felicitari pentru blog.
Posted on 18 noiembrie 2011 la 7:45 pm.
i-conomics says:
cristi.. te rog sa dai un link al emisiunii de ieri.. ca nu am reuist sa o vad live….
Posted on 19 noiembrie 2011 la 7:52 am.
AC says:
Atentie la… neatentie!
„creierul de dreapta al lui Boc”:
… visul ei este sa aiba trei copii si sa ajunga comisar european. Este vorba de Andreea Paul Vass, consiliera premierului Emil Boc.
…
banii vin de multe ori odata cu functia
chiar nu mai conteaza…
… amatorii democratiei orale, dictaturii statului de dreapta, economiei de piata securiste, scaderii cheltuielilor si cresterii veniturilor statului, taierii de salarii/pensii si cresterii investitiilor statului… sunt prosti. (Elaborarea unor eventuale raspunsuri trebuie sa tina cont de aceasta… ipoteza :D)
Posted on 19 noiembrie 2011 la 12:08 pm.
ionut says:
„daca printr-o anumalie a pietei cineva acumuleaza castiguri nemeritate”
Piata este ansamblul schimburilor voluntare de drepturi de proprietate legitima asupra bunurilor. Strict in limitele pietei nimeni nu poate acumula castiguri nemeritate. Acestea sunt posibile doar cu ajutorul interventiei statului in mecanismele pietei.
@Cristian Paun
„hățișul complicat de impozite și taxe care sunt colectate de un aparat birocratic foarte costisitor și foarte rezistent la schimbare și nou”
Paradoxal, dar „hatisul complicat de impozite si taxe” inseamna greutati in exercitarea jafului de catre talharul sef statul. Si, din fericire, birocratia e un simptom, nu un scop. Hai sa nu propunem eficientizarea jafului! 😀
„TVA -Este o taxă care va fi plătită ca și până acum în integralitatea sa de consumatorul final.”
Nu in toate cazurile tva-ul e platit de catre consumator, si, in orice caz, cresterea lui actioneaza mai intai, in amonte, in structura productiei, dupa aceea d’abia costurile cresterii sale putand fi incercate a fi transferate proportional consumatorului final.
Posted on 20 noiembrie 2011 la 7:57 am.
ionut says:
„disciplina fiscală și competitivitatea economică în țări nenorocite precum România, în condițiile unei convergențe fiscale și sociale?”
Bai creieras spalat, adica dupa firava-ti minte, ar trebui sa convergem cu tarile PIIGS (cel mai mare purcelus e germania, doar ca, inca, poarta masca de printesa)? Cat de idiot sa fii sa doresti sa ajungi din urma rahatul european?
Posted on 20 noiembrie 2011 la 8:03 am.
george says:
buna seara
in primul rand ar trebui sa existe doar 5 taxe :
1) taxa pe venit sa nu fie aplicata si la cei care primesc dividende
2) tva-ul este o suma de bani pe care fiecare o scoate din buzunar -si asa ar trebui vazute toate taxele ca pierdere de fonduri ale companiei si ale persoanei , pierdere care duce la frauda -astfel incat pana la achizitionarea prdusului sau serviciului final sa nu existe tva .Tva-ul sa fie suportat de catre consumatorul final sdi sa fie diferentiat pe clase de marfuri: cel mai mic la bunuri de prima necesitate si cel mai mare la marfurile sau serviciile de lux.
3) orice venit trebui impozitat
4) stimularea dar si aplicare unor pedepse drastice fata de cei care lucreza la stat -anaf , garda financiara , etc-dar si a celor care practica evaziunea
5) acciza sa fie impusa ca procent in ron Nu ca suma fixa
am o intrbera : daca se desfinteaza sistemul de sanantate de stat si cel de pensii ce punem in loc pt generatiile cu varsta intre 50-n anii care acum o duc foarte greu ? ca pt mine ca om tanar imi canvine sa imi investesc singur banii dar ce faci cu ei?
AR TREBUI SA CENZURATI UNELE MESAJE DEOAREC DEPASESCREGULA BUNULUI SIMT . PARCA SUNT SCRISE DE ADOLESCENTII CRETINI
Posted on 20 noiembrie 2011 la 6:21 pm.
AC says:
@george
Era doar un detector de „dreptaci”… veritabili, dar inregimentati. 😀
Doamna se prezinta, in general la TVR, cu textele micului antreprenor bocsist, face capul patrat ruralilor, iar apoi plateste „editoriale” in care pozeaza… tot blonda.
Pana si un pedelist tonetar ca tine ar trebui sa strambe din nas in fata unui „functionar de dreapta”. 😀
Posted on 20 noiembrie 2011 la 6:44 pm.
Alexandra says:
@ Cristi
fata de articolul si lista ta nu am decat atata de zis:
nu vreau sa intru intr-o polemica a impozitarii/taxarii/fiscalizarii, dar nu ma asteptam de la tine sa regasesc pe aceasta lista taxarea profitului. Come on! Taxarea succesului????????????
Este o taxa care nu ar trebui sa existe……intr-o economie normala.
Posted on 21 noiembrie 2011 la 1:14 pm.
Paun Cristian says:
@ Alexandra
Si când eu dau taxa pe venit din salariul meu nu e tot pe SUCCES. În genere, ORICE TAXARE e PE SUCCES. Adică cel care nu are succes (etatistul) propune o taxă pentru a redistribui succesul către etatist și prietenii săi pe care îi identifică ca fiind incapabili de succes. Etatistul se raliaza cu acestia, îi apără și câștigă voturi / puterea cu ajutorul lor.
Posted on 21 noiembrie 2011 la 1:23 pm.
Alexandra says:
@ Cristi
EXACT
Pentru ca salariul tau este profitul obtinut pe munca.
Intrebarea mea era: de ce este in lista???????? In lista TA?
Posted on 21 noiembrie 2011 la 2:15 pm.
Paun Cristian says:
@ Alexandra
Am zis să cedez o parte din venitul meu pentru cei care votează legi, le apără (justitie, politie). Admitând un stat minimal el nu poate functiona fără o mică parte din veniturile noastre. Desi: orice stat minimal are exact aceeasi problemă ca un stat maximal. Dar până să vedem că ne e mai bine fără stat ar fi bine să vedem cum e cu un stat mai redus. Si incă ceva: cât timp altii nu elimină statul nu cred că noi am putea să îl eliminăm pe al nostru. Deci un stat minimal ne va trebui.
Posted on 21 noiembrie 2011 la 4:09 pm.
Isailă Brătfălean says:
„Statul nostru” („comunitatea noastră”, „regiunea noastră”, dacă ne referim subsidiaritatea europeană) este mai bun decât „statul minimal” când noi avem cultură de acumulare și colaborare. Nu vom pune câte ceva la cazanul comun pentru a-i alimenta pe nevrednici, ci pentru a rezolva probleme reale.
Posted on 23 noiembrie 2011 la 7:59 am.
AC says:
Contributia pentru fondurile de pensii private obligatorii va urca in 2012 de la 3% la 3,5% din veniturile lunare brute ale angajatilor.
„Pentru acest an cota de contributie aplicata a fost de 3%. Comparativ cu alte state, care au aplicat reduceri ale cotei de contributie, România va majora acest indicator„, a declarat 🙂 Andreea Paul Vass 😀 …
… astia cumpara titluri de stat, vass mai mananca rahat despre niste „investitii” ale statului in conturile smenarilor de partid, creste deficitul sistemului de pensii… si continuam reformele, adica majoram bugetele serviciilor secrete…
… ăăă… tonetarii de dreapta (Impex SRL, Aproximativ 34.300.000 (de) rezultate (0,31 secunde)) au cuvântul…
Posted on 24 noiembrie 2011 la 7:57 pm.