Moto: „M-am născut între Carpaţi… Din nefericire…”

Trăim vremuri sublime cu adevărat. Dorinţa noastră de mai bine se înneacă într-o neputinţă generalizată de a ieşi din această situaţie absolut grotească în care ne afundăm tot mai mult. Toată lumea caută soluţii la criză, toată lumea defineşte criza în felul său, toată lumea face predicţii mai mult sau mai puţin sumbre, toată lumea comentează pe la colţuri sau în pieţe despre „ce ar trebui făcut” sau despre „ce ar face ei dacă ar avea frâiele puterii în mâinile lor„. Toţi strângem din pumni şi sau din dinţi cu durere când vedem direcţia în care ne îndreptăm şi când vedem că nu putem înfrânge sistemul care ne domină existenţa şi ne trasează destinele. Un sistem care îşi îndeasă tot mai adâng degetele în buzunarele noastre având pretenţia că se gândeşte la binele nostru şi că ştie mai bine decât fiecare dintre noi cum să ne cheltuim banii.

Ceea ce ni se întâmplă acum este consecinţa inversării sistemului de valori din România ce a atins nivelul de decizie cel mai înalt (este foarte periculos pentru fiecare dintre noi faptul că oameni repetenţi la şcoală sau care au trecut prin şcoală fără a învăţa mare lucru sunt validaţi de sistem şi ajung în fruntea ierarhiei sociale). Sistemul românesc (puternic politizat şi etatizat la toate nivelele) a permis ca oameni lipsiţi de inteligenţă, bun simţ, modestie şi timiditate să ajungă prin diferite mijloace în vârful ierarhiei şi să aranjeze apoi sistemul după bunul plac şi după prostia din capul lor. În acest sistem virtutea devine periculoasă şi te exclude din start. Scârba celor care nu se regăsesc în valorile şi în modul de a funcţiona sistemul este imensă şi îi ţine deoparte de acesta (astfel că sistemul poate înflori în voie şi poate propune lideri din ce în ce mai stupizi, isipizi şi goi la creier).

Exemplul cel mai recent de prostie omenească este cel cu „brandul de ţară al României” care are la bază un concept absolul „original”, acela de „grădină carpatină”. Oameni care nu au nici o pregătire în domeniu ajung ca, din vârful pixului lor, să cheltuiască sume importante de bani având impresia de „salvatori ai naţiunii” şi trăind cu sentimentul că „oricum proştii şi plebea nu înţeleg ce e mai bine pentru ei”. La asemenea oameni nu există niciodată bun simţ şi întrebarea naturală către propriul „eu”: oare e bine ce fac cu banii oamenilor? Prezumţia greşelii în conştiinţa acestor oameni lipseşte cu desăvârşire, scopul lor principal fiind de a „face bani pentru ei, pentru prieteni şi pentru partid”. Schimbarea lor cu alţii nu va îmbunătăţi în nici un fel sistemul (e iluzoriu să credem în mântuitoarele alegeri care vor veni). Sistemul politic construit pe intervenţionismul statal ce agresează iniţiativa privată şi piaţa liberă este de aşa natură încât permite înlocuirea celor buni cu cei răi. De aceea, liderii politici sunt în mare parte formaţi din oameni care au eşuat în iniţiativele lor şi care niciodată nu vor avea succes pe banii lor şi asumându-şi integral riscul şi incertitudinea deciziilor lor.

Scârbit de a face educaţie târzie unor oameni care nu au nici cea mai mică grijă pentru a învăţa ceva, atrag totuşi atenţia că brand nu înseamnă doar o frunză, o grafică impecabilă, o muzică la nai fredonată ludic, fonturi interesante cu care scrijelim numele de România sau sportivi cu iz de naftalină care ies la înaintare pe banii mei făcând turism pe plaiuri îndepărtate. Brand de ţară nu înseamnă logovideoclipuri sau chermeze pe la ambasade şi consulate cu „investitori strategici” bine selectaţi. Ţara nu poate fi disociată de oameni şi nu poate fi promovată exclusiv aşa. Altfel rişti să creezi o imagine falsă şi apoi o disonanţă deranjantă între videoclipul spectaculos şi drumul plin de gropi sau de gunoaie de la aeroport în centrul capitalei.

Înainte de a promova imaginea noastră sunt multe lucruri care nu merg şi care trebuie urgent rezolvate. Evident că e mult mai greu să faci autostrăzi, căi ferate, centrale atomice, porturi şi aeroporturi decât să faci un videoclip vesel colorat şi muzical pe care apoi să îl vânturi prin toată lumea fără a putea vreodată să măsori efectul economic al unei astfel de campanii (este aproape imposibil să vezi practic câţi investitori sau turişti au venit în România ca urmare a acestor videoclipuri care ne vorbesc de verdele grădinii carpatine). Problemele de eficienţă economică sunt mult mai complicate la un proiect complex decât la unul simplu ca cel cu brandul de ţară. 

Dar ce poţi să te aştepţi de la o ţară condusă de nişte nulităţi care mai au de petrecut ani grei pe băncile şcolii şi care nu au citit în viaţa lor o carte despre bunul simţ (de cărţi de economie ce să mai vorbesc). Despăduririle masive făcute cu concursul instituţiilor statului, îndiguirile de formă sau construcţiile făcute la întâmplare urâţesc această „grădină carpatină” şi fac din videoclip o mare minciună. Celor care au cheltuit aceşti bani pentru această acţiune ar trebui să le pice obrazul de ruşine pentru toate neplăcerile viitoare create în sufletul turiştilor străini care vor veni în România şi vor vedea adevărata „grădină carpatină” de la colţ de stradă. Nu se va întâmpla niciodată aşa pentru că ei sunt şcoliţi la „şcolile de vară ale vieţii politice” care te învaţă să nu ai pic de ruşine când furi din banul public şi să o faci cu zâmbetul pe buze şi convingător pentru ca cel furat să se simtă bucuros şi onorat că îl furi.

Mare e grădina ta carpatină, Doamne! Plină de proşti care au sărit gardul cu poarta deschisă.


No Comments on “Mare e gradina ta carpatina, Doamne!”

You can track this conversation through its atom feed.

  1. Doru says:

    Pe mine ma scoate din minti faptul ca oamenii astia nu inteleg ca o imagine vizuala nu inseamna nimic din ceea ce este Romania in realitate. In plus, tarile adevarate nu au nevoie de brand. Lumea s-a prins ca tara care isi face cel mai mult reclama are problemele cele mai mari. Mai mult, reclama o face fiecare din noi povestind cat de bine s-a simtit intr-un loc sau altul. Noi mergem la bulgari sau greci nu pentru reclama de la televizor ci pentru ca am aflat de la prieteni, rude ce frumos e acolo.

    Suntem niste tampiti.

  2. John Galt says:

    Trebuia sa-i zici mai simplu: Socialism..

  3. ionut c says:

    articolul nu are nevoie de comentarii. eventual de unele adaugari. dar cu cat se adauga mai mult, cu atat ne ne intensificam setea de adevar. nu are legatura cu articolul, dar adresez intrebarea mea aici: citind presa business, remarc ca statul tot cauta sa se imprumute din nou si din nou de la fmi si ce. mai doresc o transa prin octombrie. ce inseamna asta? in cati ani va trebui sa rambursam ceea ce expertii fmi ne-au oferit cu zambetele pe chipuri? si mai important, cum? in ce mod?

  4. melania says:

    Cristian, pe mine nu ma mai mira nimic… Doar ieri ce mi-a zis o prietena ca un domn de pe la Guvern a adus-o cu masina guvernamentala acasa, de se mirau toate babele din cartier si stateau ca la teatru… Domnul cu pricina, in sedinte, isi verifica mess-ul si cerea poze de pe la diverse fetite impresionate de pozitia sa!!!

    Cat despre brandul cu pricina, mie mi se pare ca oricum niste (multi) oameni de prin ministerul cu pricina trebuie sa isi justifice salariile. Cum nu se pot duce pe litoralul bulgaresc in fiecare uichend sa isi fure singuri masinile si eventual sa isi traga cate o mama de bataie pentru a-i discredita pe vecinii nostri mult mai client-oriented, era normal sa gaseasca un logo cum e asta cu gradina si sa il dea populatiei de oi care pune botul la orice la rumegat.

    In incheiere, doar un lucru mai am de zis: litoralul romanesc e plin de turisti, in ciuda preturilor piperate, a lipsei calitatii serviciilor si a gunoaielor si diminuarii plajelor. Asta nu poate sa insemne decat ca gradina carpatina e plina de snobi needucati, care prefera sa se „distreze” in propriile gunoaie si sa inghita toate rahaturile un weekend, la mare, pentru ca, de fapt, asa traiesc in fiecare zi.

    Multam pentru postare! Foarte faina!

    Melania

  5. ionut says:

    Statul (in actuala sa forma) are prea multi bani pe mana, nu prea putini! Tot ce poate face statul e sa cheltuiasac discretionar resursele! Statul asistential e ILEGITIM!

  6. Paun Cristian says:

    @ Melania

    Eu am incetat demult sa mai fac turism in Romania. O spun deschis si fara sa fiu lipsit de patriotism. Idioteniile astea cu patriotismul tin la manelisti si la smenari. Cei care mai merg la mare in Romania se duc pentru ca e mediul lor acolo: e cea mai mare concentratie de smekeri si manelisti pe metru patrat de divan de pe plaja.

    Nu mi-e rusine sa spun, de exemplu, ca ma duc a doua oara in Ungaria, in zona Balaton unde voi fi tratat regeste pe jumatate din banii pe care i-as fi dat in Romania. Si ca sa merg si la mare in septembrie mai fac o descindere la Bulgari (pentru a 6 oara).

    In acest context mi se pare o tampenie si o bataie de joc ceea ce face statul cu banii mei. Mai bine mi i-ar lasa in buzunar (impozite mai mici) ca stiu eu ce sa fac cu ei.

    Socialismul asta e boala grea si vine ca o manusa pe mana politicului. Politicul nu se poate molipsi decat de socialism si nu poate adopta decat socialismul ca ideologie. Orice ideologie autentic de dreapta care conduce spre statul minimal este indezirabila. Pentru ca distruge clasa politica.

  7. emmy says:

    Erm… si totusi noi de ce vrem turism?

    Intreb si eu, ca omul care e impotriva turismului din principiu (impact de mediu si social oribile, potential de sustinere a dezvoltarii durabile… nu stiu, inca nu l-am gasit, seamana cu scena din Little Britain in care protagonistii cautau de zor pe jos cea mai mica furnica din lume).

    Go Goa!

  8. ioan toader says:

    Nu vede nimeni ca sub frunza, care nu este cea mai reprezentativa pentru padurile noastre, cum este scris: ROMania, adica iasa in evidenta ROM, ania este ceva adaugat la ceva principal, adica la ROM=TIGAN. Este ceva de neinchipuit cat de mare este manipularea si confuzia. Cati inteleg scrierea noastra cu „a” din „a” Rusine, si pedeapsa pentu cei care au adus tara in halul asta

  9. Paun Cristian says:

    @ emmy

    E clasica poveste a politicilor publice. Statul si nu piata decide unde trebuie sa intervina. Interventia sa este la fel de lipsita de sens. Piata spune ca interventia trebuie facuta in infrastructura si statul intervine in desenarea de frunze si videoclipuri haioase.

    E o rutpura clara intre stat si piata, ruptura care apare datorita intelegerii eronate a rolului pe care statul trebuie sa si-l asume in domeniu dar si a unui rol mult prea mare asumat de el (prea multi bani la dispozitia sa).

    Fondurile europene sunt foarte perverse si ele actioneaza de multe ori contrar pietei ca orice fond public alocat discretionar si colectat prin agresiune institutionala.

  10. Emmy says:

    @Cristian

    Partea trista e ca iti dau dreptate.
    Si din fondurile astea mananc o paine(cumva), cu toata firma din jurul meu.
    Mda.

  11. Alex Nicolin says:

    M-am nascut intre Carpati
    Intr-o tara de c@#$%&*i

  12. Sorina says:

    Referitor la starea de observatori-activi ai neimplinirilor in ,totusi,doauzeci de ani as vrea sa adaug ca,atata timp cat incercarile de mandat politic in fiecare minister nu au avut o continuitate sau cel putin o convergenta …nu aveam la ce ne astepta.Niciuna dintre ideologiile politice care au insotit sfera decizionala a:turismului,invatamantului ,antreprenoriat,infrastructura si telecomunicatii,cultura ,nu a avut o deschidere catre modele economice ,politici de guvernanta din state dezvoltate si cu indici macroeconomici stabili.Nici macar nu s-a incercat ,totul fiind foarte ermetic si lasat la voia ”avem resurse ,avem valoare si poate altii ne vor scoate din apatie”

  13. Fugiti din Gradina Carpatilor says:

    Cel mai mult „imi place” la clipul de promovare cum tinerii deschid o usa de biserica veche si intra intr-un….. club !!!
    Cea mai jenanta promovare posibila.

Lasă un răspuns

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>