politistIn foamea lor de bani care „sa echilibreze macroeconomic” aceasta tara tot mai saraca, guvernantii au declarat razboi deschis poporului pe care il pastoresc si de la care asteapta nu doar bani luati cu japca ci si voturi ulterioare (si pe care fraierii de romani ii vor vota cu „incredere in viitor si intr-o viata mai buna”). Ultima lectie de „democratie” este adoptarea unei ordonante de urgenta care modifica o alta ordonanta de urgenta de catre guvern privind modificarea Codului Rutier in vederea „modernizarii” acestuia. Adica de fapt in vederea cresterii amenzilor la un nivel dublu sau triplu fata de cele mai bogate tari din Europa.

Problema adusa in discutie este numarul mare al accidentelor de pe soselele Romaniei. Un numar care la 1000 de locuitori este semnificativ mai mic decat al accidentelor vasculare (pe care ma bucur ca nu le putem amenda… inca). Un numar in scadere semnificativa in un ultimii 20 de ani dar pe care acum, brusc, guvernul s-a gandit sa il sanctioneze draconic. Sa fie amenda triplata solutia la accidentele de pe sosele Romaniei? Evident ca nu: cauza accidentelor e legata fundamental de starea proasta a drumurilor din Romania, lipsa autostrazilor, gropile din asfalt care iti apar brusc in fata, gaini care iti sar pe parbriz din tufisuri, camioane care aglomereaza soselele si merg cu viteza de melc facand adevarate sleauri in asfalt in zilele dogoritoare, distante scurte parcurse in zeci de ore care te imbie la cel mai dulce somn la volan, drumuri pe care, de multe ori, contrasensul sau trotuarul devine o solutie extrem de tentanta. La o problema pe care nu o poate rezolva de foarta multa vreme (starea proasta a infrastructurii rutiere), politicianul gaseste, ca de obicei, o solutie absurda: – marirea amenzilor. Evident  ca te intrebi: de cand nu a mai condus o masina pe un drum intre Bucuresti si Arad (mai ales pe centura Aradului)? Oare politicianul, care acum ne arde la buzunar cu amenzi halucinante, a vazut starea drumurilor si de altundeva decat de pe geamul rotund al avionului ce-l plimba confortabil spre bai de multime imbatatoare?

De ce sunt atat de absurzi acesti politicieni? Pentru ca de fapt ei nu doresc sa corecteze in nici un fel numarul accidentelor. Nu mai poate el, politician, de stresul celui care ne aduce casoletele cu pui sau laptele batut de la fabrici din tara aflate la sute de kilometri distanta pe sosele de doi bani din Romania. El are un alt scop: vrea bani cu orice pret la buget, chiar daca acest pret ar fi stresarea a aproape 5.000.000 de soferi care vor conduce cu mainile tot mai tremurande masina familiei de frica unei treceri pe rosu care va costa circa 350 de Euro (cel putin).

Ce inseamna amenzi mari pentru romani? Inseamna putere de negociere inzecita pentru politistii din strada care vor aplica aceste amenzi care depasesc cateva salarii pentru majoritatea soferilor romani (imi si inchipui in intersectie o scena in care politistul intransigent aplica o amenda de 1000 de euro unui student). Nu vom plati mai multe amenzi ci mai multi bani in buzunarele politistilor, asta e clar. Cel care se descurca acum se va descurca si atunci cand amenzile vor fi triplate. Amenzi mai mari inseamna si costuri de operare mai mari pentru companiile de transport rutier (fondul de amenzi va trebui crescut semnificativ). Meseria de sofer profesionist in Romania va deveni foarte stresanta. Soferii vor fi mai rari si mai scumpi. Romania va fi evitata in scurt timp si de catre cei care ne tranziteaza, in conditiile in care acest proiect stupid va impune cele mai mari amenzi din Europa intr-o tara cu cele mai putine autostrazi si cu cele mai multe Mercedesuri pe cap de locuitor. Amenzi mai mari inseamna intrarea rapid in insolventa a unora care isi vor pierde rapid casele pentru ca vor acumul amenzi pe care sunt in imposibilitatea sa le plateasca. Inseamna mai multe masini second-hand pe piata la care romanii vor renunta de dragul autobuzelor, mersului pe jos sau trenului.

Ce mi-ar placea ca poporul sa poata vota maine in regim de urgenta o ordonanta prin care sa amendeze usturator guvernul care in alegeri promitea un milion de locuri de munca sau o mie de kilometri de autostrada in cel mai scurt timp si de pe urma caruia nu ne alegem decat cu biruri pe banda rulanta care ne confera „cel mai stabil echilibru macroeconomic din toata lumea„. Suntem codasi la atras bani pentru autostrazi din fonduri private sau europene si campioni la vanat romani cu radarul prin tufisuri si jupuitul lor de bani in cel mai umilitor mod. E clar pentru mine ca nu mai renteaza sa cultivi cartofi demult in Romania! Renteaza sa iti faci rost de un radar sau de o tiparnita de bani. Sau sa devii prieten cu cei care au asa ceva sub control. Abia astept de la acest guvern socialisto-„liberal” Noul Cod al Muncii cu amenzi triplate pentru antreprenorii care nu asigura conditii de munca „optime”, Noul Cod al Familiei cu amenzi usturatoare pentru parintii care isi mustra pe copiii ce isi iau la bataie parintii sau Noul Cod al Protestelor de Strada cu amenzi usturatoare pentru cei care ridica afise contra guvernului. Toate adoptate neaparat prin ordonanta de urgenta…

Soferi din toata tara nu iesiti in strada si nu protestati! Stati acasa ca nu e vorba nici de Rosia Montana si nici de gaze de sist. Nu veti lua amenzi daca „veti conduce corect si veti respecta legea” (citat dintr-un „Garcea” de pe TV, sustinator aprig al legii).

PS: acest articol este scris in calitate de sofer cu experienta de circa 300.000 km parcursi si nu de profesor universitar (ca tot se poarta dubla personalitate).


19 Comments on “La vanatoare de soferi”

You can track this conversation through its atom feed.

  1. Alex says:

    In sprijinul celor spuse de dumneavoastra, abia astept sa vad cati taximetristi din Bucuresti vor mai ramane pe strazi cu amenzile astea.

  2. Dobre Cristian says:

    In final nu vom ajunge decat sa ne resemnam cu totii si sa platim numai pentru vina noastra, fie ca este vorba despre o contraventie fie ca este vorba despre o groapa care ne obliga sa mergem in service. Acum amenzile sunt sensibil egale cu cele pe care le regasim in Austria, singurele diferente referindu-se la salariul mediu care acolo este de 8 ori mai mare decat in Romania, strazile impecabile unde nu simti nici trecerile la nivel cu caile ferate. Unde mai pui faptul ca toate semafoarele sunt sincronizate excelent, toate cu cronometru si bineinteles exista si culoarea portocalie nu ca la noi unde sare brusc de la rosu la verde. Culmea aceleasi semafoare le-am vazut si la Cehi, unde drumurile sunt comparabile cu ale noastre si la Unguri, care sunt la zile(ca sa nu exagerez cu anii) lumina de noi ca infrastructura. Concluzia este aceeasi, incepe vanatoarea, ei au de partea lor legea si puterea de a ne sanctiona si noi la randul nostru ne putem inarma cu multa rabdare….si cam atat.

  3. Cucuiete says:

    Ce nu inteleg eu… pana la urma orice masina scoate consum mai bun daca merge cu un 70-80km pe ora in viteza a 4-a decat daca se taraste cu un 40km/h in a 3-a.
    Ai cam un 20% diferenta in consumul de combustibil intre cele doua cazuri.

    Aplicand asta la tot parcul auto national, constat ca daca il tii la o medie orara de 40/ora practic cresti consumul de petrol al Romaniei cu vrea 20% decat daca ar scoate o medie de 75/ora sa zicem.

    Asta ne dorim ? Mai multe importuri de petrol ?

    Pe de alta parte o mare problema la noi e IMPOSIBILITATEA sa depasesti . E mare problema , pt ca automat toate masinile vor circula cu viteza celei mai lente , in spatele careia se vor aduna coloane – coloane.
    Uitati-va cum arata un drum de la noi. Peste 70% din el e linie continua . Chiar si cand e drumul drept , ai vizibilitate si se poate depasi , Dumnezeu stie de ce , e tot linie continua. Cu politie in boscheti. Care politisti stiu bine ca e singurul loc in 20 de km unde se poate depasi masina lenta .

    Unde nu e linie continua e curba dupa curba dupa curba . Unde nu e nici linie continua si nici curba , iti vine coloana din contrasens , ca e trafic si pe acolo nu gluma, si tot nu poti depasi masina mai lenta. Unii mai colerici, dupa 20-50 de km de stat in fundul tractorului , pe final cedeaza psihic si se baga sa depaseasca cu orice risc, pe linie continua , cu masina venind pe contrasens etc. pe principiul „fie ce o fii”.

    Sa nu incep sa zic de restrictii de viteza la 50/ora sau 30/ora instalate pe drumuri perfect drepte si uitate pe acolo . Santierul de asfaltare pt care au fost puse initial e de mult adunat si plecat, dar restrictia o lasa . De ce nu ?

    Sa nu zic de grozava restrictie de 30/ora, facuta in ciuda tuturor cutiilor de viteza din lume , viteza pe care o poti depasi si cu bicicleta daca mergi tare…

    De drumul national care nu rateaza nici un sat cu putinta, e musai sa treaca prin curte pe la ultimul bade sau cioban al tarii. De drumul plin de carute/tractoare/porc/biciclist/betiv/caine/babe la povesti/masina parcata langa trecerea de pietoni sa nu vezi ce apare/carucior/turma de oi/vaca de la pascut etc.

    Autostrazi ciu ciu . De la Gilau la Campia Turzii.

    Si solutia e mai multe amenzi . Grozava solutie . Sigur rezolva tot ce am enumerat.

  4. Anonim says:

    @ cucuiete

    Excelent comentariul tau!

  5. Cris says:

    Cat timp prostii platesc nu vad de ce nu ar creste impozitele si amenzile.

  6. Supermario says:

    Exact despre legea asta stupida vorbeam azi cu mai multi colegi. Unii sunt chiar de acord, spunand ca masina este o arma, chiar mai periculoasa decat armele de foc si ca din acest motiv utilizarea ei ar trebui reglementata foarte drastic…

    Eu cred ca masina este un mijloc de transport, asociat mai mult mijloacelor de productie. Economic vorbind fara masina in ziua de astazi nu poti sa generezi durabil nici un fel de plusvaloare. Chiar daca ai un business online, de acasa, tot trebuie sa te deplasezi sa reumpli frigiderul cu ceva sau trebuie sa interactionezi cu ceva institutie, asa ca fara masina sau fara permis esti mort.

    Dupa parerea mea cei care promoveaza o astfel de lege habar n-au ca din cauza unor astfel de reglementari PIB-ul tarii ar putea scadea cu cateva procente!!!

    Ma gandesc la idiotenia aia de lege din anii ’90, aia cu taxele vamale exorbitatente si necesitatea unei vechimi mai mici de 8 ani, care cuantificata ( profesorul Paun ar putea face aacest lucru ) a insemnat cu siguranta cateva procente in jos anual din PIB-ul potential al Romaniei pentru primii 15 ani de dupa 1989. Sper ca va reamintiti cat de greu s-au dezvoltat toate afacerile dupa Revolutie.

    Ce idioti si aerieni au fost conducatorii Romaniei de atunci, dar si astia de acuma…

  7. Cris says:

    Cat timp prostii platesc, amenzile si impozitele trebuie marite, va spun….

  8. iceage says:

    amenda e tot impozit, ajnge in acelasi sac. nu e ca si cum toata suma rezultata din amenzi ar fi folosita pentru imbunatatirea sigurantei drumurilor. nici taxa de poluare nu a fost cheltuita pentru plantare de paduri sau ce s-o mai face pentru ecologizare. „poluatorul plateste”, dar cu ce finalitate? daca ti-ar pune impozitul mai mare pe masina ai fi in stare sa iesi in strada. dar daca te simti un pic cu musca pe caciula parca ai fi in stare sa bagi mana in buzunar, dupa amenda sau dupa spaga. frica si vina sunt niste instrumente al naibii de eficiente in guvernare

  9. Cris says:

    Sunt de acord sa se mareasca amenzile si pedepsele pentru cele mai grave contraventii sau infractiuni in domeniul auto, cum ar fi sa te urci beat la volan si sa produci accident.

    Nu se justifica insa, cresterea amenzii pentru nepurtarea centurii si trecutul pe rosu. Nepurtarea centurii e o contraventie, dar nu e una grava, sanctiunea din prezent e ok. Trecutul pe rosu trebuie analizat la sange: e lume dementa care trece pe rosu, ca asa vrea muschii ei si – in acest caz o sanctiune ridicata se justifica – si sunt oameni care trec pe galben ca nu mai pot opri… in cazul lor amenda nu se justifica. Sunt politisti care fac abuzuri pentru a realiza planul de amenzi. Aceasta ordonanta le da apa la moara.

  10. Doru says:

    @ cris

    Daca te uiti atent, semafoarele de la noi aproape ca nu mai au galben deloc intre rosu si verde. Ar trebui impus un minim de 10 secunde ma gandesc.

  11. Cris says:

    @Doru,

    Ba au galben, numai ca e setat sa tina cat sa te prinda in mijlocul intersectiei pe rosu. Aici e si miza – tu sa fii prins pe rosu in intersectie desi ceilalti nu primesc verde imediat ce tu esti prins pe rosu. Despre asta este vorba – sa iei amenzi ca boul si sa ramai luni bune fara permis, fara sa fii vinovat – ca sunt sute de cazuri in care nu mai apuci sa franezi.

  12. Daniel says:

    Prietena mea are frica de masina. Are permis dar conduce cu mare teama. Sa nu faca accident, sa nu ia amenda…

    Ma gandesc acum cu groaza ca nu va mai urca la volan foarte usor. Sa vezi acum negocieri cu ea dupa ce plecam de la chef daca vreau si eu sa beau ceva.

  13. Cris says:

    @Daniel,

    Daca e incepatoare si conduce prin Bucuresti e normal sa-i fie frica. Oricarui om normal i-ar fi. Se conduce haotic in Bucuresti. Toata lumea incearca „sa se scoata” in trafic, sa ajunga prima, nu se respecta nicio regula, trebuie sa te feresti cat poti sa nu intre vreun tembel in tine. Eu, desi conduc de muuulta vreme, nu am reusit sa ma feres 100%, tot s-a infipt un berbec in spatele meu la Piata Victoriei la o frana pentru pietoni pe trecere.
    De atunci am mereu o teama cand se schimba culoarea din verde in galben si sunt foarte aproape de intesectie. Daca franez, mai mult ca sigur.. am un berbec in spate care nu se asteapta sa franez. Despre asta este vorba la trecutul pe galben. Ca risti sa platesti o carutza de bani si sa ramai fara carnet, desi tu ai incercat sa-ti protejezi masina.

  14. Daniel says:

    Da… despre Bucuresti e vorba si la mine.

    Alta problema ciudata e cu trecerea de pietoni. Pietonii, stiind ca au dreptate de partea lor se arunca uneori efectiv in traversare asteptandu-se sa opresti in 3 metri. O masina cu 30 la ora nu opreste asa repede. In loc sa opresti brusc si sa arunci toti pasagerii din masina prin parbriz e mai indicat uneori sa ignori pe cel care face asta. Acum cu noul cod… devine si mai nasol.

    Mai sunt probleme cu semnele de circulatie ascunse de copaci (un cedeaza trecerea de exemplu sau un stop).

    O sa fie o nebunie.

  15. Cris says:

    @Daniel,

    De franat, franezi pana la urma, atat la pietoni cat si la schimbarea culorii semaforului, dar risti sa-ti faci masina praf, ca vine in spatele tau un salbatic care in ultima vreme a tot pierdut: timp, bani, demnitate, neuroni, sperante, ocazii si acum „vrea sa se scoata” cu orice pret pe sosea, sa ajunga primul la linia de Finish.

    Daca te uiti cu atent in trafic, in timp ce conduci, o sa fii uluit de cata lume vrea „sa se scoata” in trafic dupa ce a constatat ca merge pe pierdere in viata privata. O sa vezi cu ce cantitate imensa de disperati imparti soseaua.

  16. ionut says:

    1)Amenda pentru nepurtarea centurii este un abuz care ar trebui scos imediat din legislatie!

    2)Urcatul „baut” la volan este o chestie absolut subiectiva, ca atare tratarea acestei fapte unitar in legislatie e o eroare si, la fel, un abuz.

    3)In ceea ce priveste „trecerea pe rosu” si aici sunt diferente mari intre un sofer ce, din cauza proastei setari a semafoarelor (fara secundar si cu lumina galbena care dureaza 1 secunda) ajunge pe rosu in mijlocul intersectiei si altul care forteaza trecerea dupa cateva secunde bune de la aparitia culorii rosii a semaforului.
    In plus, aici ar trebui ca fiecare proces verbal insotit de catre militian sa fie insotit obligatoriu de proba video (cu semaforul respectiv, nu cel din partea opusa a intersectiei sau perpendicular), care proba video, daca dovedeste ca militianul a gresit, sa stea la baza tregerii acestuia la raspundere cu aceeasi suma cu care se pedepseste contraventia plus daune morale.O alta masura ar fi cat mai multe intersectii dirijate prin sensuri giratorii fara semafor pentru fluidizarea traficului.

    4)Treceri de pietoni – toate semaforizate. Iar pietonii ce trec pe rosu sau prin locuri nepermise sa plateasca o amenda egala cu cea platita de soferi.

    5)Permisul de conducere eliberat nu de catre militie (care e coruptibila 100%), ci de catre instructorul auto care, timp de cel putin 2-3 ani, sa raspunda in solidar pentru orice abatere cu cel caruia i-a inmanat permisul.

    Bine, solutia (in concept libertarian) e cu totul alta: drumuri private 100% si s-a terminat discutia!

  17. Cris says:

    Gata! Soferii care nu sunt „manga” (sub 0.5 la mie) scapa cu o amenda si cu permisul suspendat. Restul… Puscaria va mananca…

    Daca li se strica alora de la Circulatie aparatele de masurare a alcolemiei, ajungem direct in zeghe.

  18. Cris says:

    Ministra Transporturilor, Ramona Manescu, intrebata de jurnalisti de ce face trenul pe ruta Bucuresti – Constanta mai mult timp decat face avionul pe ruta Bucuresti – Sidney a raspuns nonsalant:

    „Nu stiu, nene,… o fi mergand incet.” 🙂

  19. ionut says:

    „Daca li se strica alora de la Circulatie aparatele de masurare a alcolemiei, ajungem direct in zeghe.”

    Nu e chiar asa, hai sa nu speriem lumea degeaba: testul suprem in stabilirea alcoolemiei este analiza sangelui. De altfel, poti sa si refuzi sa sufli in aparatul etilotest si sa ceri analiza sangelui.

Dă-i un răspuns lui Doru

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Nevermind, I don't want to reply to this person