Povestea cu CFR Marfa imi reconfirma dezinteresul total al politicianului de a privatiza si de a milita pentru a scoate statul din mijloacele de productie, nu pentru ca vrea Europa sau vrea FMI ci pentru ca am optat pentru o economie de piata dupa un faliment lamentabil al socialismului luminos. Interesul politicienilor este, mai degraba, de a compromite procesul de privatizare. De a-l bagateliza periculos de mult pentru toti acei contribuabili care „iarta” sistematic (fortati de guvernul care impiedica privatizarea) datoriile acumulate prin risipa si ineficienta.

Esecul privatizarii CFR Marfa, la fel ca in cazul Oltchim sau Cuprumin a fost previzibil. O melodrama in care, bineinteles, nimeni nu a gresit. Nimeni nu e de vina. Reluam inca odata procesul. La nesfarsit pe banii nostri. Ca doar avem tot timpul din lume sa ne distram pe banii altora.

De ce a esuat privatizarea CFR Marfa? Pentru simplu motiv ca au ales de la bun inceput prost modul de privatizare evitand sistematic listarea pe bursa si preferand un investitor „strategic”, cat mai roman de preferabil pentru ca strainii sunt niste „ticalosi cu bani” care nu vor decat sa se capatuiasca pe seama saracilor de romani. Nu am inteles nici pana acum de ce guvernul nu imparte CFR Marfa in companii mai mici (CFR Marfa SUD, de exemplu) pentru a nu mai „distorsiona” piata cu actiunile sale pline de „bune” intentii. Las la o parte invocarea, fara nici o noima, a sigurantei nationale si introducerea cu forta in poveste a altei institutii a statului – CSAT – poate, poate procesul se blocheaza cumva, nu din vina celor cu atributii clare in privatizarea acestei companii de stat.

privatization 1Un alt element care a dat peste cap procesul de privatizare a fost castigarea licitatiei. El a dat peste cap procesul nu pentru ca nu ar fi putut fi anticipat ci pentru ca, pur si simplu, nu a interesat pe nimeni acest lucru. De o indolenta crasa, cei care s-au ocupat de privatizare au prevazut termene extrem de scurte pentru obtinerea tuturor avizelor aferente acestei privatizari. Termene imposibil de atins cu compartimente / institutii ale statului care stim fiecare cum (se fac ca) lucreaza. In momentul in care licitatea a fost castigata de GFR era clar ca lucrurile se complica. Nici nu stiu de ce s-a mai dus GFR la licitatie convinsa fiind ca va obtine avizul Consiliului Concurentei in timp util. Mai mult, nu inteleg de ce acum nu se sesizeaza Consiliul Concurentei pentru cota „cam mare” de piata pe care o are CFR Marfa fara GFR si de ce s-ar sesiza doar cand se va uni CFR cu GFR. Mie mi s-a parut ca la aceasta privatizare au participat unii care nu vroiau sa vanda si altii care nu vroiau sa cumpere. O alta explicatie pentru care intrevat si o reticenta din partea GFR de a mai continua in povestea privatizarii este si faptul ca acolo nu se cumpara mare lucru: compania are inca multe datorii fata de terti (care au un cuvant greu de spus) si e foarte dependenta de stat pentru cele mai importante decizii (statul a convertit datorii pentru 49% din actiuni, suficient pentru a bloca orice decizie importanta). Daca mai adaugam si faptul ca CFR Marfa opereaza pe infrastructura detinuta de stat tabloul este complet. Privatizarea CFR Marfa este una tipic romaneasca: ne facem ca privatizam dar de fapt acolo nu privatizam decat cu jumatate de masura. In aceste conditii, e normal ca initiativa privata sa devina rapid reticenta la orice combinatie oculta a guvernelor si sa fuga de Romania cu viteza luminii (a se vedea investitiile straine in picaj).

Ce e clar e ca procesul a cazut, ca nu exista vinovati si ca el se va relua. Cu termene mult mai largi (1 an) ca sa aiba timp toata lumea sa se ocupe de CFR Marfa: unii sa mai devalizeze ce mai e devalizat, unii sa mai produca contracte oneroase pentru companie (vezi afacerea cu costumele de scafandru), altii sa mai ia voturi de la sindicalistii care stau linistiti pentru o perioada de timp. Toate pe costul fiecaruia dintre noi. Desi linistea s-a lasat peste CFR Marfa multe nelinisti raman in urma. Romania este vazuta tot mai mult ca o tara neguvernabila, o tara bananiera in care nici macar FMI nu mai are ce sa ne faca (de parca ar fi avut vreodata). Traim intr-o tara plina de saraci dar in care, culmea, nimeni nu se prinde de ce e sarac. In schimb ne dam toti cu parerea ce ar trebui sa facem, evident ca nu ceea ce trebuie… De stat ce sa mai vorbesc: permanent nevinovat si permanent prins pe picior gresit.


10 Comments on “Marfa?! Am mai ratat o privatizare!”

You can track this conversation through its atom feed.

  1. Cris says:

    Daca nu plateste statul vreo 3 milioane de euro despagubiri (dupa modelul Bechtel) la afacerea asta, inseamna ca nu a meritat efortul.

    M-am obisnuit cu astfel de rateuri… ele sunt facute sa incaseze niste baieti niste parale din bugetul statului.

    In privinta vointei de a privatiza… numai cand te uiti cum arata Posta Romana iti dai seama cam cata vointa exista.

    Doamne Ajuta!

  2. Di Gigio says:

    Exact Cris, nimic din ce se intampla acolo nu poate fi pus pe seama dezinteresului & incompetentei, ci pe faptul ca nu s-a inteles la bani cel ce da spaga cu cel ce o primeste (cei ce detin fraiele aliantei)astfel incat sa cumpere niste active nete la un pret sub cel al pietei.

    Formula concreta: Pretul oferit < Activul NET + SPAGA < Pretul pietei

    Asta e formula universal valabila si nu are sens sa ne facem ca nu pricepem cum stau lucrurile.

    @Cr. Paun: Haideti sa nu facem din imaginea politicianului inteligent, in sensul de viclean, corupt,…. una a blegului care greseste neintentionat, din necunoastere a mecanismului economiei de piata.

    Altfel, toate s-ar privatiza prin intermediul bursei de valori, asa cum ati spus, dar vedeti …principiile pietei libere se bat cap in cap cu interesele celor ce detin puterea…puterea de a jecmani.

  3. Di Gigio says:

    Reformulez: Pretul oferit + SPAGA < Activul NET <Pretul pietei

  4. Cris says:

    O companie nationala „de succces” care nici macar nu merge restructurata ci trebuie direct desfiintata si dupa aceea pus ceva in loc, este POSTA Romana.

    Folosita zeci de ani ca vaca de muls pentru orice vine la putere, Posta Romana si-a pierdut scopul firesc de a fi de folos cu servicii ieftine si de calitate publicului.

    Ca Posta Romana nu mai seamana de mult cu ce ar trebui sa fie o societate nationala de Posta, moderna, te poti convinge intrand in orice oficiu postal din tara.

    Cozi, nervi, stres, formulare stufoase de completat cu pixul, angajati care abia invata sa tasteze la calculator, intr-un cuvant servicii proaste.

    Singurul lucru care inca e OK la Posta Romana e pretul la servicii – pastrat pentru o tara africana precum este Romanai. Platesti putin, dar si coletul face 5 zile pana la destinatie.

    As prefera sa platesc un pic mai mult, dar serviciile sa fie mai bune.

    Sustin desfiintarea Postei Romane si infiintarea unui serviciu de curierat modern, cum e in tarile civilizate. Oricum la sate, odata cu desfiintarea oficiilor postale rurale, oamenii nu mai au unde sa-si plateasca curentul.

  5. iosiP says:

    @Cris

    Din cate am inteles de la un prieten, a disparut pana si avantajul pretului mic: pentru trimiterile internationale nu mai exista optiunea de „coletarie simpla”, astfel incat acum costa doar putin mai ieftin decat DHL… care-ti ridica pachetul de la domiciliu, il sigileaza in fata ta etc.

    E clar ca „cei de la butoane” si-au pus in gand s-o falimenteze si pe asta!

  6. Cris says:

    Romani, vi se pregateste ceva:

    Crestera cotei unice cu 6% compensata cu un „praf in ochi” de reducere de TVA cu 2% care nu va influenta cu absolut nimic preturile finale (vezi cazul produselor de panificatie, care sunt mai scumpe decat inainte de reducerea de TVA0

    Asemeni guvernului Boc si guvernul Ponta pedaleaza puternic pe impozitarea iobagilor, respectiv taxe si mai babane decat cele existente.

    Opriti terorismul fiscal! Jos cu asasinii economici.

  7. gabita says:

    O sa ajungem sa fim datori vanduti, din cauza tampeniilor facute de unul sau de altul, si nu o sa poate plati nici copiii la copiii la copiii nostri daca nu ii oprim pe hotii de la conducerea tarii…

  8. Cris says:

    Discutiile cu FMI sunt ultrasecrete pentru public… Se discuta noile masuri „ticaloase dar necesare” pentru 2014.

  9. Cris says:

    Gata. A aparut bugetul pe 2014. Se bazeaza, cum era previzibil pe impozitarea iobagilor, dar nu direct ci prin pretul combustibililor, energiei, mancarii, etc.

    E infractiune la buzunar ce fac astia cu noi. Ponta e un personaj penibil, compromis definitiv care va trage dupa el in hazna si USL-ul.

    Rusine sa le fie acestor infractori fiscali.

Dă-i un răspuns lui Cris

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Nevermind, I don't want to reply to this person